Pirgos News

Τρίτη, 11 Νοεμβρίου 2014

Σε ναυάγιο οδηγείται η επένδυση 230 εκατ. ευρώ της Cosco στον Πειραιά


Του Ηλία Γ. Μπέλλου 
Στην βάσανο της ελληνικής πραγματικότητας υποβάλλεται η παροιμιώδης κινεζική υπομονή καθώς η εδώ και δυο χρόνια συζητούμενη επένδυση ύψους 230 εκατ. ευρώ στο δυτικό...
τμήμα του λιμανιού του Πειραιά «σκοντάφτει» στην προφανή αμηχανία της ελληνικής πλευράς να διαχειριστεί μία από τις δυο παρατηρήσεις του Ελεγκτικού Συνεδρίου επί του κειμένου της σύμβασης. Έτσι η έκτακτη γενική συνέλευση του ΟΛΠ που έχει συγκληθεί για σήμερα Τρίτη αναμένεται είτε να αναβληθεί είτε να μην συζητήσει το θέμα του λεγόμενου «φιλικού διακανονισμού» -της νέας δηλαδή σύμβασης που «κλειδώνει» την επένδυση- για το οποίο και συγκλήθηκε! Πιθανές ημερομηνίες για νέα γενική συνέλευση είναι σύμφωνα με έγκυρες πληροφορίες η 25η Νοεμβρίου και η 2α ή 5η Δεκεμβρίου. Ακόμα και έτσι όμως παραμένει αμφίβολο κατά πόσον μπορεί να υπάρξει πρόοδος.

Και αυτό διότι η κινεζική πλευρά φέρεται να αρνείται να παρεκκλίνει από το κείμενο της συμφωνίας που συναποφασίστηκε και εγκρίθηκε από το ΔΣ του ΟΛΠ και εστάλη στην γενική συνέλευση που προσδιορίστηκε για σήμερα πριν πάει στην ολομέλεια για να ολοκληρωθεί η επικύρωσή της. Κείμενο που έχει συμφωνηθεί εδώ και ένα χρόνο μεταξύ ΟΛΠ και της θυγατρική της Cosco. Όμως το ελεγκτικό συνέδριο σύμφωνα με ορισμένες ερμηνείες έχει εγείρει πρώτων ζήτημα λήξης της αναστολής του εγγυημένου ανταλλάγματος το 2021 οπότε και αναμένεται να τεθεί σε παραγωγική λειτουργία η νέα επένδυση στο δυτικό τμήμα του λιμανιού αλλά και, δεύτερον, να καταβάλλεται ενοίκιο για την νέα έκταση που οι ίδιοι οι Κινέζοι θα δημιουργήσουν εκεί που σήμερα υπάρχει θάλασσα. Στο δεύτερο αυτό θέμα η κινεζική πλευρά φέρεται να μην θέτει ισχυρές ενστάσεις αλλά επιμένει όμως στην συμφωνηθείσα κατάργηση του ελάχιστου εγγυημένου ανταλλάγματος ως εξασφάλισή της στο ρίσκο για την περαιτέρω επένδυση της. Με τα σημερινά δεδομένα, αλλά ακόμα και υπό απαισιόδοξες ως ένα βαθμό προβολές για την διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων, το ελάχιστο εγγυημένο αντάλλαγμα υπερκαλύπτεται από τους πολύ μεγάλους όγκους διακίνησης. Όμως σε περίπτωση ύφεσης του παγκοσμίου εμπορίου ή και επιθετικής τιμολογιακής πολιτικής τα έσοδα της εισηγμένης ΟΛΠ μπορεί να αποδειχθούν χαμηλότερα από ότι με την αρχική συμφωνία που επιχειρεί να αλλάξει με τον φιλικό διακανονισμό.

Το επιχειρηματικό σχέδιο συμφωνίας της ΟΛΠ μέσω Φιλικού Διακανονισμού με τη ΣΕΠ ΑΕ προβλέπει την κατασκευή του δυτικού τμήματος του Προβλήτα Εμπορευματοκιβωτίων ΙΙΙ και την ανανέωση του μηχανολογικού εξοπλισμού, δαπάνης 230 εκ. ευρώ, την οποία θα επενδύσει εξ’ ολοκλήρου η θυγατρική της Cosco, ΣΕΠ Α.Ε. Η ΟΛΠ Α.Ε., η οποία αμείβεται για την παραχώρηση αυτή με ποσοστό επί των ενοποιημένων οικονομικών στοιχείων της ΣΕΠ Α.Ε. (21,5% σήμερα και 24,5% από το 2017), αναμένεται να διπλασιάσει σχεδόν τα ετήσια έσοδά της, λόγω της αύξησης του όγκου εμπορευματοκιβωτίων από 3,7 εκατ. ΤΕU σε 6,2 εκατ. TEU τουλάχιστον, συν τις λοιπές υπηρεσίες logistics.

Εάν τελικά δεν βρεθεί λύση στο ζήτημα που ανακύπτει με τις παρατηρήσεις του Ελεγκτικού Συνεδρίου η Cosco θα περιμένει την ιδιωτικοποίηση και εφόσον επικρατήσει το ζήτημα θα μετατραπεί σε ενδο-ομιλικό της και άρα εύκολα επιλύσιμο. Σε περίπτωση επικράτησης άλλου υποψηφίου ή μη ιδιωτικοποίησης (ένεκα και ενδεχόμενου εκλογών) δεν αποκλείεται να προσφύγει σε διαιτησία όπως προβλέπεται από την ισχύουσα συμβατική της σχέση με τον ΟΛΠ.

Σε κάθε περίπτωση μια από τις μεγαλύτερες παραγωγικές επενδύσεις στην Ελλάδα τα τελευταία χρόνια σε υποδομές που θα παραμείνουν σε κάθε περίπτωση στην ιδιοκτησία του ελληνικού κράτους κινδυνεύει με ναυάγιο.

Πηγή

Tags: , , , , ,

0 Απαντήσεις στο “Σε ναυάγιο οδηγείται η επένδυση 230 εκατ. ευρώ της Cosco στον Πειραιά ”

Δημοσίευση σχολίου

© 2016 Pirgos News. All rights reserved.